Klubbhistoria

Västerås klätterklubb bildades i november 1992. Allt tog sin början då Safari Camp byggde en inomhusvägg som snabbt blev en samlingspunkt för klättrare i trakten. Initiativtagare till Västerås klätterklubb var bland annat de båda Lassarna, Lars Andersson d.ä. och d.y., som bara kan skiljas åt på hårfärg. Tidigare fanns det ”organiserade” klättrare i Friluftsungdomen med bröderna Yngrot och Stefan Lindblom i spetsen. På bilden ovan ses ett gäng västeråsklättrare på kurs i Tunaberg. Det är Stefan Lindblom som demonstrerar hur man kan imponera på andra genom att hålla en stor sten ovanför huvudet. I slutet av 80-talet började Friluftsungdomen lobba för en klubbvägg i Västerås.

Den första klätterväggen byggdes i Tillberga medborgarhus biograf i fritidsgårdens regi genom att fritidsledarna Yngrot och Lindblom bokstavligen högg bort biostolar och placerade en jättelik byggnadsställning inomhus i den gamla biografen. Det klättrades på väggen under senare delen av 80-talet och tidigt nittiotal. Tidigare, någon gång under tiden 1983-84, hade man klättrat i ett garage på Sundinsgatan där brädor och klossar skruvades upp i taket och på väggen. Under nittiotalet klättrades det frekvent på Robert Legens pappas vind där ett 20-tal ungdomar gick löst på taket så att kristallkronorna svajade våningen under.

1997 stod väggen i Västeråshallen (idag känd som Bombardier arena) färdig och VKK var värd för NM 1-2/11 -97. Efter det har SM och diverse cuper hållits på väggen. Väggen i Västeråshallen har bland annat medfört att ungdomsverksamheten börjat ta fart. Under mitten av nittiotalet byggde Wenströmska skolan en klättervägg i sin gymnastiksal, Gryta stallet byggde en liten vägg i ett hörn och Safari Camp flyttade till sina nuvarande lokaler. En annan vägg som hade mellan 10 och 15 besökare varje vecka var kryptan i Stefans källare där var och en kunde få en FFS tortyr, denna vägg byggdes år 2001.

Under 2016 flyttade vi ur boulderhallen på utvecklingsgränd på grund av ändrad detaljplan för området och byggde upp en ny bouldervägg med tillhörande gym, digital moonboard och allt möjligt annat fint på ängsgärdsgatan 9. Boulderhallen hade invigning 18 december 2016 med obligatorisk repklippning. Summeringen av prova-på verksamheten under januari 2017 visade på ett enormt ökat intresse för klättring i Västerås.

Klippklättring

Friluftsungdomen gav ut en förare som kunde köpas på Top XV i slutet på 80-talet genom Jonas Yngrot och Stefan Lindblom. Lars Heijkensköld skrev en artikel om klättringen runt Västerås som publicerades i Bergsport 1986. Adam Backlund har sammanställt gammalt material och lagt till naturer till en webförare som blev färdig 2003.

Det klättrades och firades under 1972-74 på klippan vid Tidö slott och det var främst Erlandsson, Ryberg och Thor som stod för dessa bedrifter. Under tidigt 90-tal borrbultades ett tiotal hårdare turer av ej klubbanslutna okända gärningsmän. Dessa borrbultar slogs bort av någon på Länsstyrelsen som sedan spikade upp en skylt på en stor ek att klättrare inte fick slå in märlor i berget?!

En annan klippa som fick många besök under 80-talet är boulder- och traversklippan på Rönnby där det faktiskt också går ett par borrbultade och kilsäkrade repleder. Den vanligaste kommentaren från fotbollspelande nedan klippan brukade vara: ”varför sticker ni inte till Mount Everest?”. Svaret brukade vara något i stil med: ”varför sticker ni inte till Highbury (Arsenals hemmaarena i London) och spelar fotboll”.

Kärrboklippan upptäcktes förmodligen av Bertil Dahlin och Lars Heijkensköld, de var i alla fall först med att dokumentera klättringen där. 1995 borstades bla svaplattan fram, en del gamla bultar byttes ut och flera varianter öppnades. Det finns egentligen bara en sport led på Kärrbo, La lunga strada de la paora 6+. Alla andra leder som har bult är tradbultade, dvs sparsamt bultade.

Södra landsberget i närheten av Virsbo, upptäcktes av Timo Kero och Peter Viktorson. Klättringen här består främst av brant tung sportklättring på ett 20 tal borrbultade leder. Ibland bjuder klippan även på isklättring.

Isklättring

Vintern 92/93 ordnade Lasse d ä prova på klättring på ispelaren i Hallsta. Sedan 1995 är det ispremiär i Klövsjö helgen före jul. 1996 hittade Conny Venngren is i Sala och Ölburksleden och Duvungen klättrades i Penningschaktet tillsammans med Anders Segerström. 1997 klättrades de första borrbultade lederna, Silvermannen och Silversmeden. Mix klättring dominerar och antalet turer och besökare har bara ökat.

Bouldering

Under 80 talet traverserades fram och tillbaka på Rönnbyklippan. Det blev en travers på samanlagt 150 meter som när den var renborstad var tämligen god att glida fram på med Eb:s. Senare upptäcktes boulderstenarna på Gryta av Erik Massih och Motörhead blocket fick sina första problem. Därefter klättrades klassiker som Backside of pain V4, Baksidesvaet V2, och ett hundratal fler problem. Ett annat stort område upptäcktes av Kero och Viktorsson i Råbyskogarna där tunga crimper får slåss med myggen. Skogarna runt Erikslunds köpcentrum har ett antal fina block med ca 80 problem. På senare år har även skogarna runt Svanå besökts frekvent och bjuder idag över 300 problem, vilket gör området till ett av de större i mellansverige.

Sammanlagt finns det över 700 problem i Västerås med omnejd. Nya block hittas varje år och ibland hittar vi nya pärlor till problem i redan etablerade områden.